9. kesäkuuta 2013

Tulvaa, Hang overia, Galgenfeteä sekä päiväretkeilyä!

Kesäkuu piti alkaa aurinkoisissa merkeissä, mutta kuinkas kävikään. Meidän oli tarkoitus mennä Gaststube-kurssilla vierailemaan Euroopan suurimpaan Africa Festivaaliin, mutta se jouduttiin keskeyttämään tulvaveden takia. Harmitti hiukan, kun edellisenä päivänä olisi ollut hyvin aikaa mennä omin päin. Nyt tuo vesi on jo hieman laskenut.

Africa Festival - kuva Klebinger
kuva Janet Kingh

Viime viikolla oli huono sää, joten ehdin jonkin verran opiskella. Enää on nimittäin vain viisi viikkoa jäljellä ennen tenttiviikkoa. Kävin myös katsomassa Hang Over 3 englanniksi, sillä saksalaiset käännökset olisivat varmaan kuulostaneet kauheilta. Pyykkiäkään en voinut pestä, sillä tietenkin juuri silloin kun talonmies on lomalla koneet hajosivat. Nyt ne on saatu kuntoon ja on ollut kiva ruuhka...

Kävimme myös vuokraemännän luona kyselemässä asunnon luovuttamisesta. Hän oli nimittäin postissa laittanut kirjeen, johon piti merkata jo milloin haluaa täältä lähteä pois. Itse en vielä tarkkaan tiennyt, joten kirjoitin vain viikon numeron. En ole vielä mitään paluulentoja edes katsellut. Talonmiehelle pitää sitten pari viikkoa aikaisemmin käydä sanomassa, milloin hän voi tulla asunnon tarkastamaan. Elokuun ja syyskuun vuokra pitää sitten maksaa käteisellä, sillä luultavasti ei enää tuolloin ole saksalaista pankkitiliä. Takuuvuokrapaperi pitää tulostaa vielä netistä ja käydä viemässä, jotta saa rahat takaisin.

Tällä viikolla saatiin parina päivänä viimein nauttia auringosta ja ehdin jo hieman ruskettuakin. Torstaina oli asuntolassa pienet juhlat "Galgenfete", joissa oli ihan rento meininki. Saimme nauttia myös livemusiikista. Lauantaina lähdimme sitten Gaststube - kurssin kanssa päiväretkelle puoli kymmeneltä.

Ensiksi kävimme entisen DDR:n ja Länsi-Saksan rajalla Eußenhausen - Meiningenissä (Bayern/ Thüringen). Kävelimme sinne Vapaudentietä (Friedensweg)  pitkin. Rajan läheisyyteen oli rakennettu pienoisnäyttely, jossa kerrottiin saksan historiasta ja otettiin myös kantaa Euroopan unioniin. Oli todella outoa seistä paikassa, jossa ennen ei voinut vapaasti liikkua. Vetäjämme kertoi, kuinka hän oli lapsena rajan hajotessa ollut jakamassa idästä tulleille ihmisille vanhempiensa kanssa karkkeja ja kahvia.

Kuvataidetta entisestä Itä-ja Länsi- Saksasta sekä Euroopan unionista

Wir sind das Volk
Melkein keskellä tätä taloa kulki entinen raja lännen ja idän välillä
Kuva rajavartiotornista Thüringenin suunnalta

Seuraavaksi piipahdimme syömään parhaita Bratwursteja Schwarzes Mooriin. Paikka sijaitsee Hessenin, Thüringenin ja Bayerin rajoilla. Kävimme myös kävelemässä suoalueella, jossa oli ihan hauska tepastella. Huvittavaa oli katsoa, kun saksalaiset reippailevat muita paljon edellä ja italialaisia ei juuri enää takana näkynyt. Tämä toistui myös myöhemmin Kreuzbergissä, mutta silloin italialaiset luovuttivat suosiolla. Sitten jatkoimme bussilla kohti Fladungenin Freiland museota. Tuli ihan Tuomarinkylä mieleen! Museo on siis rakennettu vanhoista taloista, jotka on siirretty sinne eri puolilta Saksaa. Opas kertoili paljon, miten taloissa on entisaikaan eletty ja mikä oli tyypillistä tuohon aikaan. Sinne oli myös paljon istutettu kasveja, jotta varsinkin Euroopan ulkopuolelta tulevat turistit tajuaisivat, minkä näköinen on esim. peruna.

Freilandmuseum

Lehmät ovat siis ruskeita eikä violettejä niinkuin Milka-suklaassa! :D

Kasviölyä valmistettiin tuossa talossa

Jokainen tiili numeroitiin ennen purkamista, jotta talo osattiin rakentaa täysin samanlainen uudelleen

Hauskinta oli, kun pääsimme vierailemaan entisessä koulussa, jossa oli vielä vanhanaikaiset pulpetit! Opas alkoi matkia opettajaa ja kertoi, kuinka samassa luokkahuoneessa oli 1-7 luokat eli yli 60 oppilasta. Opettelimme hieman kirjaimia, matikkaa ja maantietoa ennen kuin jatkoimme matkaa. Tuolla alueella on myös erittäin suosittua paikallinen limonadi: Bionade, jota kannattaa ehdottomasti maistaa! Matka jatkui vielä Kreuzbergin luostariin, jossa maistelimme suosittua luostariolutta ja paikallisia ruokia. Mukava päivä!