30. toukokuuta 2013

Freiburg

Lähdettiin siis viime perjantaina juna-asemalta bussilla kohti Freiburgia. Kuskina meillä oli vuoden 2012 -kuski, jolla oli bayerilainen Leo-leijona maskotti, joka myös jodlasi jotain saksaksi. Järjestäjät vähän harmittelivat, kun ei ilmottautuneita ollut paljon, joten ensi vuonna voi olla vaikeampi järjestää retkiä. Musta vaan pienempi porukka on parempi. Mukaan oli silti mahtunut niin englantilaisia, saksalaisia, ranskalaisia kuin myös korealaisia. Matka kesti reilut 4h, sillä toisinaan teillä oli ruuhkaa.

Vuoden 2012 - kuski + Leo-leijona!

Olin vähän selvitellyt, millaisessa hostellissa yöpyisimme, mutta silti paikka oli ensin aika järkytys. Petivaatteemme oli viikattu penkkien päälle eteiseen ja jokainen sai siitä sitten ottaa omat mukaansa huoneeseen mennessä. Sisustukseltaan talo oli hieman slummimainen/hippimäinen ja jotenkin niin erilainen kun aikaisemmat yöpaikat. Jaoimme sitten kolme huonetta, pojat yhteen, korealaiset toiseen ja me loput viimeiseen. Suihkut ja vessat sijaitsivat käytävällä. En ollut sitten tajunnut ottaa pyyhettä mukaan, niin se piti käydä hommaamassa.

Petivaatteet odottamassa...
Eteisaulaa
Suihkut "kaasukammiot"

Lähdettiin sitten aika pian keskustaan. Tarkoitus oli pitää picnic Dreisam - joella, mutta sää oli vähän heikko, niin päätimme ostaa vain viiniä. Kävimme sitten syömässä pizzeriassa ennen joelle menoa. Sielläkin tuli aika nopeasti vilu niin jatkoimme paikallisessa kapakassa hetken aikaa iltaa, ennen hostellille paluuta. Aamulla sitten herättiin klo 10 ja suunnattiin opastetulle kaupunkikierrokselle Münsterplatzille. Kävimme sitä ennen hakemassa aamupalaa.

Münsterplatz
Punainen talo: Historisches Kaufhaus

Opas kertoili paljon kaupungin historiasta ja tunnetuimmista paikoista. Freiburgiin johti ennen viisi käytävää, joista nykyisin on tallella enää kaksi. Toista kutsutaan McDonald's käytäväksi. Freiburg on kuuluisa myös kaduilla virtaavista Bächleistä, joihin astuessa tulee palaamaan joskus takaisin Freiburgiin ja menevän siellä paikallisen kanssa naimisiin. Ennen vanhaan niitä pitkin oli saatu vettä (ei juomavettä) kaupunkiin. Yhteensä niiden pituus on yli 15km, josta 6km on näkyvillä. Kahdelle siivoojalle riittää siis työtä. Välillä ne kyllä haittasivat kulkua...

McDonald's portti
Bächle

Kierroksella näimme myös toisen sisäänkäynnin kaupunkiin, joka valitettavasti oli remontissa. Yhdessä kohdassa jokea vaani krokotiili, joten uimista kannatti välttää. Yhdelle aukiolle oli haluttu pystyttää valomerkki- tolppa, sillä lähistöllä asuu paljon lapsiperheitä ja nuoret tykkäävät riehua yömyöhään kyseisessä paikassa. Tolppa muuttuu ensin vihreäksi, sitten oranssiksi, jolloin pitäisi jo vähän hiljentyä ja loputa punaiseksi ilmoittamaan kotiinlähdöstä. Opas kuitenkin sanoi, että se ei ole oikein toiminut...

Toinen muinainen sisäänkäynti kaupunkiin
IIk, se hyökkää!!
Valomerkki- tolppa

Kierroksen päätteeksi kävimme hakemassa purtavaa Münsterplatzin markkinoilta, joita pidetään joka päivä paitsi sunnuntaisin. Halusimme kiivetä vielä Münsterin torniin katsomaan kaupunkia yläilmoista. Torni on yhtä korkea kuin mitä koko rakennus on pituudeltaan. Olimme juuri päässeet kellotorniin, kun ne alkoivat soida. Hyvä, ettei kamera tippunut kädestä! Hetken kuvailutamme suuntasimme kahvilaan syömään paikallista herkkua: Schwarzwaldin kirsikkakakkua. Kaikki, jotka halusivat päästä bussikyytiin sunnuntaina, oli maistettava kakkua. Olihan se ihan hyvää, paitsi siinä oli liikaa kermavaahtoa...

Münsterin kellotorni

Porrastreeni :D

Schwarzwälder Kirschtorte

Sateisen aamun jälkeen oli aurinko alkanut paistaa, joten päätimme vielä lähteä käymään Schwarzwaldissa. Se on eräs Saksan vuoristoalue. Perillä tapasimme retkeilijöitä, jotka olivat juuri tulleet huipulta ja siellä satoi lunta! Matka yhteensuuntaan oli kestänyt kolme tuntia... Halusimme kuitenkin kuvailla hieman, joten päätimme lähteä kiipeämään. Sateen takia maasto oli kuitenkin sen verran mutaisaa, joten käännyimme aika nopeasti takaisin. Ehdimme kierrellä hetken kaupungilla ennen kun palasimme hostellille. Muut menivät katsomaan mestareiden liigan finaaliottelua Bayern vastaan Dortmund, mutta me emme kerenneet mukaan. Illalla suuntasimme kuitenkin vähän juhlimaan Bayerin voittoa ;)

Bää!

Hihii, törmääkö ne?

Sunnuntaiaamuna tulikin sitten hieman kiirus, kun matkanvetäjä ilmotti puolta tuntia ennen, että nyt pitäisi herätä ja pakata tavarat, jotta voidaan luovuttaa huone. Jätettiin vielä tavarat hetkeksi hostellille ja mentiin keskustaan brunssille. Naminami! Muut halusivat huonon sään takia käydä museossa, mutta me suuntasimme keskustaan kahville. Eka aateltiin mennä Starbucksiin, mutta löydettiinkin ihanan suloinen Dulce-kahvila. Sellainen saisi olla täälläkin! Paluumatka sujui sitten nukkuessa...