22. heinäkuuta 2013

Veitshöchheim + Weinfest am Stein

Tosiaan veli oli täällä viime viikolla käymässä. Toisena päivänä ei ehditty, kun käydä syömässä, sillä mulla oli tentti, jonka jälkeen mentiin kuitenkin Kilianissa piipahtamaan. Päivällä syötiin Flammkuchenia, joka oli taas hyvää, mutta jälkkärin valinta ei tällä kertaa mennyt ihan nappiin. Luultiin saavamme pirtelöä, joka olikin sitten vaahdotettu maitoa. Juu, ei sitä enää...

Vaahdotettua maitoa

Seuraavana päivänä noin puolen päivän aikaan suunnattiin Mainin rantaan, jossa lähdettiin veneellä kohti Veitshöchheimia. Matka kesti n. 40 minuuttia per suunta, mutta onneksi oli ihanan aurinkoinen päivä. Unohtui sitten ottaa paatista kuva... Laivalla oli muitakin matkustajia, vaikkei kuvasta näy, sillä se ei olisi lähtenyt matkaan, ellei olisi ollut yli 20 henkeä kyydissä.

Perillä käveltiin katsomaan Veitshöchheimin linnaa, joka oli ennen Würzburgin ruhtinaspiispan kesäasunto. Linna ei mielestäni ollut mitenkään erikoinen, mutta puutarhassa sen sijaan riitti paljon mielenkiintoista nähtävää. Se on rakennettu rokokoo tyyliin ja siellä on yli 300 patsasta. Kaikkia niitä en edes yrittänyt kuvata. Puutarhassa oli myös kivoja käytäviä, joita pitkin oli hauska tallustaa. Oli vielä niin kuuma, että niissä pystyi hetken nauttimaan varjosta.

Veitshöchheimin linna

Mushu vartioi
Luolakäytäviä

Mystinen rakennus

Simpukoista tehty leijona

Hanhia vai joutsenia?

Näyttävä suihkulähde

Kasvimaa

Puutarhassa olisi voinut viettää enemmänkin aikaa tai itse Veitshöchheimissa, mutta halusimme vielä kierrellä lisää Würzburgissa. Kävimme syömässä saksalaisessa ravintolassa, jossa satuimme molemmat tilaamaan ranskalaisia ja pihviä tai no mulle tuli puolikas kana. Emme olleet ainoita, jotka söivät ranskalaisia, sillä näytti, että niitä kannettiin jokaiseen pöytään. Nauroimme, kun viereisen pöydän nainen tilasi ensin uuniperunan, sitten makkarasämpylän ja lisäksi söi vielä toisen ranskalaisia. Syötyämme lähdimme suunnistamaan Weinfest am Steiniin. En ollut löytänyt oikein hyviä ohjeita mistään, niin jouduimme kapuamaan aika jyrkät portaat ennen kun pääsimme perille. Viinijuhla ei ollut mitenkään kummallinen, sillä porukkaa oli aivan liian paljon, mutta paikka oli hieno mm. pöytiä oli laitettu viiniviljelmien väleihin.

Kuuma ilmapallo

Seuraavana päivänä veli lähtikin sitten Suomeen. Eilinen kului kokonaan siivotessa, sillä Hausmeister tulee torstaina tarkastamaan asunnon kunnon. Toinen kämppis ehti jo täältä lomalle lähteä ja varmasti toinenkin häippäseen piakkoin. Enää on viisi päivää aikaa viettää Würzburgissa, sillä muutoin viikot kuluvat matkatessa! Niistä myöhemmin lisää :)